Omdat ik de afgelopen tijd regelmatig zaken tegen ben gekomen op het
gebied van wat er niet goed of lekker lopen bij of rond jongeren kreeg
ik de behoefte om dit blog te gaan schrijven. Ik signaleer regelmatig
zaken waardoor jongeren in situaties worden gebracht waar ze eigenlijk
helemaal niet in thuishoren. Ik zie meerdere uitdagingen. Ik weet ook
wel dat het een utopie is om een compleet systeem wat vanuit de regering
aangestuurd wordt te veranderen. Maar toch: ik ga wat zaken noemen die
ik tegenkom waardoor je een groot probleem kan aanpakken ten behoeve van
jongeren, ouders en de staatskas! Ok, misschien wat groot gedacht, maar
laat ik klein beginnen.. de jongeren!
Ik zag vorige
week in het nieuws dat een aantal leraren van middelbare scholen een
actie zijn gestart omdat de klassen te vol zijn..onder andere klassen
met 30+! Zij vinden dit onverantwoord! De minister verklaarde dat
gemiddeld genomen de klassen op 21 tot 25 leerlingen zitten. Ofwel de
cijfers die werden gehanteerd door beide partijen waren niet
overeenkomstig met elkaar.
Cijfers zijn sturend, en niet leidend denk ik. Als je namelijk gemiddeld
over heel Nederland kijkt, zal dat afwijken als je naar gemiddelden per
school zou kijken als je het nou over grote steden of regionale scholen
hebt! Cijfers kan je mee goochelen! Voorbeeldje: Zo zou 1 op de 7
kinderen die geboren worden Chinese komaf hebben. Dat klopt niet. Wij
waren met 7 kinderen thuis maar daar zat geen Chinees tussen. Misschien
erg flauw, maar geeft wel aan dat cijfers redelijk soepel te gebruiken
zijn! (-;
We dwalen af! Ok, daar gaan we:
Op
onderwijs en jeugdzorg werd de afgelopen steeds meer op bezuinigd en
wordt er nog steeds bezuinigd. Je ziet dus klassen van 25 tot 35
personen. Er staat 1 leraar of lerares voor de klas. Het is bekend
vanuit de groepspsychologie dat groepen tot maximaal 21 personen
optimaal kunnen functioneren. Binnen groepen die groter zijn zie je meer
onrust en strijd.
Maar goed: In diezelfde klas met 25-30 kinderen
zitten altijd een aantal jongeren die meer aandacht nodig hebben. Alleen
omdat een leraar die aandacht moet verdelen over, bijvoorbeeld, 30
kinderen, zullen dus enkele niet de juiste aandacht krijgen. De kinderen
die "normaal" meekomen hebben de normale aandacht nodig. Ofwel, als er
een aantal kinderen zijn die extra veel aandacht nodig hebben zullen zij
al snel begeleid en getest worden. Want ja, ze zijn drukker, sneller
afgeleid, leven in eigen wereld en dergelijke. Zulke jongeren lopen kans
om het niet te redden op deze school en zullen naar speciaal onderwijs
gaan. Hmmm..das niet grappig voor zo'n jongere...veelal hebben deze
jongeren namelijk een normaal tot hoog IQ. Wel kom ik vaak tegen dat
deze jongeren dyslectie of dyscalculie hebben...nog eens extra lastig!!
Zij zullen zich nog minder begrepen voelen en zullen nog meer
gefrustreerd raken en beneden hun kunnen presteren. Het speciale
onderwijs is een fors stuk duurder.
Indien een klas uit
maximaal 21 kinderen zou bestaan, zullen deze drukke, afwezige,
ongeconcentreerde jongeren voldoende aandacht en begeleiding van een
docent kunnen krijgen waardoor deze jongeren niet niet naar (het veel
duurdere) speciaal onderwijs hoeven te gaan! Wat veel belangrijker is:
een jongere zal veel beter geholpen zijn! Naast een kans dat deze
jongere al aan de zware medicijnen zit ondertussen. Daar schreef ik
reeds over in een van mijn vorige blogs!
Wat ik al
in ander blogs geschreven heb, is dat de hulpverlening in veel gevallen
niet de juiste hulp en ondersteuning geven aan deze jongeren. Ik werk
zelf dagelijks met "dit soort" jongeren, en voor mij zijn het "mijn
bijzondere jongeren". In behoorlijk wat gevallen merk ik dus dat
jongeren die stempels hebben als ADHD, PDnos, ADD eigenlijk niet deze
stempel behoren te hebben maar dat het verhoogd of hoogsensitieve
personen zijn... en dus op een heel andere wijze benaderd en behandeld
dienen te worden. Ik heb hier reeds eerder overgeschreven in mijn blog:
"HSP of een disorder?
De "symptomen" die deze jongeren hebben
zoals druk, snel afgeleid, slechte concentratie, in eigen wereld,
dyslectie of dyscalulie, zijn allemaal zaken die onder HSP kunnen
vallen! Deze jongeren voelen zich vaak al volledig onbegrepen waardoor
de kloof tussen hen en ouders/verzorgers/leraren/dienstverleners alleen
maar groter zal worden. Immers... de
ouders/verzorgers/leraren/dienstverleners snappen de jongeren ook vaak
niet. Er zal weer een pijler van onbegrip en gevoel van niet begrepen
worden onder het fundament geslagen worden. Deze jongeren zullen dan,
omdat ze "onhandelbaar" zijn, naar een jeugdinstelling verwezen worden
en vaak ook geplaatst worden, veelal in combinatie met speciaal
onderwijs. BAM!!! Nog een pijler is geslagen onder hun onbegrip, maar
ook zelfvertrouwen! Zij komen op een plek waar zij ver onder hun kunnen
presteren in een omgeving die nog voller zijn van prikkels! Hier komen
namelijk alle jongeren samen die druk zijn, snel afgeleid zijn, zich
meer afzetten tegen docenten als de gemiddelde puber, etc.
Volgende stap: de jeugdinstellingen!
Deze
jongeren die in een klas niet meer te handhaven zijn, thuis niet meer
te houden zijn, zullen in een aantal gevallen terecht komen in een
jeugdinstelling. Als dat ook niet goed gaat zullen ze zelfs in een
gesloten jeugdinstelling terecht komen. Los van het feit dat hier
jongeren bijeenkomen met laag, normaal en hoog IQ en jongeren die zowel
strafrechtelijke feiten hebben gepleegd als jongeren die alleen
gedragsproblematiek kennen, speelt er nog wat anders. Nu is het zo dat
we met zijn allen zeer wetenschappelijk en pragmatisch werken. Dat is
ook logisch en dat behoort ook de basis te zijn! Men gaat uit van
feiten! Dus ook de (jeugd)hulpverlening werkt vanuit de wetenschap en
zullen jongeren ook vanuit deze invalshoek helpen. Daar vanuit zullen
deze jongeren gecategoriseerd worden naar aanleiding van de symptomen
die zij vertonen. Vanuit hier zal een plan van aanpak worden gemaakt en
in veel gevallen medicijnen verstrekt worden. In mijn optiek zijn
medicijnen in veel gevallen symptoombestrijders en halen de oorzaak niet
weg! Natuurlijk kunnen medicijnen in eerste aanleg een hulpmiddel zijn
in acute gevallen. Mijns inziens is het van veel groter belang om de
oorzaak te vinden van de gedragingen. Ik weet ook wel dat het
gedragingen van veel factoren afhankelijk zijn, zoals: opvoeding,
omgeving, sociaal leefmilieu, school, vrienden, karakter, etc. Echter
heb ik zelf ervaren hoe deze jongeren, maar ook ouders/verzorgers, door
andere benadering hun gedragingen kunnen veranderen. Ik heb in mijn
eerdere blogs diverse voorbeelden genoemd van jongeren die volledig de
verkeerde kant op dreigden te gaan, of zelfs waren, middels gesprekken
in een proces terecht kwamen en hun gedrag hadden aangepast. Hierdoor
zag je dat deze jongere thuis en op school weer prima te handhaven
waren, lekkerder in hun vel kwamen te zitten en hierdoor minder of niet
meer gingen schoppen tegen elke vorm van autoriteit. Het is natuurlijk
wel zo dat dit zeker niet voor elke jongere opgaat en dit niet werkt
omdat zij niet
beter weten of kunnen en/of in een zeer negatieve leefomgeving
zaten/zitten omgeving van geweld, drugs, bedrog, gebrek aan liefde,
vastigheid, en regelmaat.
Na voornoemde uitleg schat ik in
dat een behoorlijk aantal jongeren op een verkeerde plek terecht waren
of zijn komen. Een groot aantal van deze "dropouts" hadden voorkomen
kunnen worden door in een klas te zitten met niet meer als 20 a 25
jongeren waarbij de leraar de aandacht en tijd heeft voor de kinderen!
Dit al dan niet gecombineerd met een stukje coaching/ondersteuning met
andere insteek. Deze jongeren kwam hierna op speciaal onderwijs wat vele
malen duurder is als het reguliere onderwijs. Ik zag gister op TV dat
de docenten die zich zorgen maakten om de te grote klassen voldoende
handtekeningen hadden opgehaald om het in de tweede kamer aanhangig te
maken. Positieve ontwikkeling dus!
Ok, nog even terug:
Een groot deel van deze jongeren die in de problemen kwamen/komen
hebben een normaal tot hoog iq, hebben een (redelijk) normaal en stabiel
thuisfront en zijn voorzien van ontzettend veel kwaliteiten. Een groot
deel van dit soort jongeren zijn vaak prima te sturen.. alleen op andere
wijze... En ja...dat kost inzicht, inzet en energie van zowel jongere
als ouder(s) maar is een proces wat het meer als waard is! Een paar
steekwoorden hierin zijn: (h)erkenning, positieve benadering,
kwaliteiten benadrukken, rustpunten, ontprikkeling, omdenken,
communicatie.
Alles draait dus om het plaatsen in
hokjes indien er een (geringe) "afwijking" is bij een jongere. Dit zie
je binnen de onderwijs, jeugdhulpverlening, Bureau Jeugdzorg, bij
psychologen, etcetera. Mijns inziens is het plaatsen in hokjes een van
de grootste problemen waar deze jongeren, en dus ook vaak ouders,
tegenaan lopen. Ik noem deze jongeren gewoon "bijzondere" jongeren!!!
(-:
Ik hoop dat jullie ok dit blog weer met plezier hebben gelezen. Mochten jullie ideeën hebben voor onderwerpen om een blog over te schrijven...laat het dan even weten!
Mooi geschreven Rob!
BeantwoordenVerwijderen