zaterdag 23 februari 2013

Introductie



Mooi! Interessant! Fascinerend! Bijzonder! Dankbaar!... zijn voor mij de steekwoorden als ik aan mijn werk denk als rechercheur jeugd! Vooropgesteld: ik schrijf deze blogs op persoonlijke titel! Natuurlijk is het voor de jongere en ouders nooit leuk als ze in verband met verdenking van een strafbaar feit aangehouden worden of ontboden worden aan het politiebureau. Mijn insteek voor een jongere is vrijwel altijd: Het strafbare feit is geweest en gebeurd en daar kan je een straf voor verwachten. Maar hoe nu verder?

Daarin probeer ik handvatten te geven aan zowel de jongere als ook in veel gevallen aan de ouder(s).  Communicatie tussen ouders en jongeren is in veel gevallen een  probleem, al helemaal omdat je het vaak over pubers hebt! Tja..pubers zijn toch vreemddenkende en vreemdreagerende egoïstische wezens. Ik spreek uit ervaring, ik heb er ook twee, van de vrouwelijke variant, van rondlopen thuis! Maar…van hun heb ik de afgelopen jaren veel geleerd en begrijp dat het soms voor ouders ontzettend lastig is om daar een juiste weg in te vinden! Ook Sharon, mijn vrouw, heeft veel betekend in dat leerproces voor mij!

De betrokken jongeren die ik spreek kan je simpelweg in twee groepen verdelen:
- De jeugd waar je (mogelijk) nog wat mee kan en die nog bij te sturen zijn.
- De jeugd waar je (waarschijnlijk) niet veel meer mee kan en waarvan de verwachting is dat    
  deze in herhaling zullen vervallen.

Wel weet ik dat het te allen tijde van belang is om hun gewoon als mens te zien zonder stempel (ADHD, PD-nos, ADD,  maar ook wat betreft afkomst) Hele simpele dingen als openheid, eerlijkheid, respect, vertrouwen, humor en positieve benadering zijn zaken die nodig zijn om deze personen daadwerkelijk te kunnen benaderen. Combineer dit met gebruikmaking van de non-verbale communicatie, en je komt een heel eind.

Ik weet ondertussen wel dat er in de meeste gevallen meer achter zit als alleen het strafbare feit wat gepleegd werd. Dat kan te maken hebben met:
- opvoeding
- thuissituatie

- cultuur
- gedragsafwijkingen
- erfelijkheid
- karakter
- sociale omgeving en klasse

Dat zijn zomaar een aantal zaken die mee kunnen spelen.  Vooropgesteld hebben we het vaak over pubergedrag…gedrag wat op zich als afwijkend gedrag is! (-:

Dit zijn ook zaken waar de hulpverlening veel op in kan spelen indien er hulpverlening in het spel komt. Daarnaast spelen, als ik kijk naar mijn eigen ervaringen, ook zaken mee als voeding, hoogsensitiviteit en hormonen. Vaak zie je jongeren die met de politie in aanraking komen ADHD, PD-nos en andere aanverwante ziektes hebben. Jongeren die hiermee gediagnosticeerd zijn krijgen hier vaak medicijnen voor om de symptomen te onderdrukken. Dit terwijl hierdoor de oorzaak niet weggenomen wordt. Maarrrr… spelen er geen andere dingen? Ik ben er van overtuigd van wel!

Mede door mijn werkzaamheden als vrijwilliger bij de Alvleeskliervereniging heb ik de afgelopen 8 jaar vrij veel ervaring opgedaan, op zowel medisch wetenschappelijk gebied als op het gebied van natuurgeneeskunde.  Door gesprekken met artsen (wetenschappelijk en natuurgeneeskundige), eigen ervaringen, lezen van onderzoeken, en dergelijke,  heb ik redelijk goed zicht gekregen op voeding en gedrag, voeding en ziektes/symptomen/klachten. Voeding heeft een veel grotere invloed op lichaam en geest als dat veel ouders zich realiseren.  Dit geldt helemaal in het bijzonder voor personen die hoogsensitief zijn. Huh? Wat heeft hoogsensitiviteit en voeding nou weer met elkaar te maken? Ik zal dat in een later blog verder uitleggen! (-:

Zoals je kunt lezen zijn er meerdere aspecten die een causaal verband met elkaar kunnen hebben…. waar je echt wel wat mee kan doen! Feit blijft: Een jongeren, maar ook vaak de ouders, of eigenlijk überhaupt: een persoon, moeten willen! Willen veranderen, willen leren van en met elkaar… anders werkt het niet.

Ik ben deze blog gaan schrijven omdat ik denk dat ik door mijn ervaringen op het gebied van afwijkend gedrag, voeding en hoogsensitiviteit een behoorlijk aantal jongeren, maar ook volwassenen, kan helpen of in ieder geval handvatten kan meegeven om hier mee om te leren gaan.
Deze handvatten gelden ook op het gebied van communicatie, begrip, respect, peerpressure,
omgangsvormen, eigenwaarde, positieve benaderingen en dergelijke. Om dingen te veranderen op het gebied wat ik benoemde is er vaak een proces nodig waar enige tijd overheen gaat… daar heb je altijd rekening mee te houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten