maandag 11 november 2013

Overprikkeling / ontprikkeling

Het nieuwe blog gaat over overprikkeling. Het woord "overprikkeling" hoef ik niet uit te leggen... maar wat valt nou eigenlijk onder prikkeling? Prikkelingen zijn simpel gezegd alle zaken om je heen of van dichtbij die je hoort, ziet, voelt, ruikt, proeft...

Iedereen is begrenst tot het kunnen hebben een aantal prikkels. In het bijzonder de sensitieve en hoogsensitieve mensen zullen eerder over de grens tot overprikkeling komen.  Laat ik eerst even uitleggen dat er normaal sensitieve, verhoogd- en hoogsensitieve personen zijn. Eigenlijk spreekt het voor zichzelf wat het betekend. De normaal sensitieve personen hebben een normaal gevoelsbeleving en ervaring en verhoogd- en hoogsensitieve personen hebben een (sterk) verhoogd gevoelsbeleving  en ervaring.

Ok, weer even terug naar de overprikkeling. Indien iemand voor korte tijd even overprikkeld raakt, is dat op zich geen probleem. Als je, op welke wijze dan ook, hiervan maar kan herstellen. Vaak hebben mensen niet in de gaten dat ze eigenlijk al te ver zijn gegaan, maar ze blijven doorgaan en luisteren niet naar hun lichaam! Echter indien iemand voor langere tijd overprikkeld raakt kan dat vervelende gevolgen hebben en zich uitten in:
- onrust
- niet lekker in vel zitten
- concentratieverlies
- humeurigheid
- niet kunnen maken van keuzes
- etc.
Mocht deze overprikkeling nog verder doorgaan kan het zich verder uitten in lichamelijke ziektes en psychische ziektes. Je ziet vaak bepaalde ziektes zeer vaak voorkomen bij sensitieve en hoogsensitieven zoals:
- Maag en darmklachten
- Alvleesklierproblematiek
- Fybromylagie
- Hypoglykemie
- Reuma
- Depressie
- Burnout
- etc.

Ik denk wel dat een ieder al een bepaalde (erfelijke/familiaire) aanleg moet hebben voor de lichamelijke of psychische ziektes die tot uiting zouden komen door overprikkeling.

Ik heb in mijn eerdere blogs al aangegeven dat ik de zenuwen van een normaal sensitieve verbeelde als een kabel zenuw die bestond uit twee kabels. De zenuw van een sensitieve of hoogsensitieve heeft 15 of 20 kabels. Ofwel, er kan veel meer informatie doorheen. Vergelijk het maar met een telefoonkabel of glasvezelkabel waar dataverkeer van internet doorheen gaat! (-:
 
Dat geldt niet alleen voor het horen, zien, ruiken, voelen, proeven (het uitwendige) maar ook dat geldt ook voor het innerlijke... de spijsvertering! Als bijvoorbeeld een "normaal" kind bij 3 lolly's drukker wordt zal een sensitief-/hoogsensitief kind al bij een halve of 1 hele lolly drukker worden. Dan hebben we het alleen over suikers en/of kleurstoffen. Dat geld uiteraard ook voor anders stoffen als: cafeïne, theïne,  smaakversterkers, zoetstoffen (als aspartaam), alcohol, etc. Deze stoffen komen in het kwadraat binnen. Dus ook de gehele spijsvertering is (hoog)sensitief. Dat is naar alle waarschijnlijkheid ook de reden dat HSP mensen meer en vaker uitingen van ziektes krijgen als: maag/darm klachten (PDS, Crohn, e.d.),  alvleesklierproblematiek, reuma(tische klachten), luchtweginfecties, chronische vermoeidheid, burn-out, overspannen, depressie, etc.

Wat ik ook al eerder noemde is dat het absoluut van belang is om naar een huisarts en/of ziekenhuis te gaan indien je lichamelijke of psychische klachten hebt.  Indien daar alles onderzocht is en/of er een ziekte de oorzakelijke factor is en je er hier medicijnen voor hebt gekregen, kan je mogelijk gaan kijken wat er aan deze ziekte ten grondslag ligt...en zelfs mogelijk de oorzaak weghalen!

Toen ik nog medicijnen slikte voor onrust en irreële angsten, die naar voren kwamen als ik wilde gaan ontspannen (op vakantie als voorbeeld), ben ik gaan verder gaan zoeken. Hoewel ik er al een jaar of 18 mee bezig was geweest om die angsten en onrust weg te krijgen op diverse manieren zowel binnen de reguliere zorg als binnen de alternatieve geneeskunde. En ja, bij psychologen kwamen er zaken van vroeger naar boven.. maar was dat de oorzaak? Ik werd door mijn zus geattendeerd op EMDR therapie. Dat is een andere manier van van omgaan met traumaverwerking, aanpakken van angsten, etc. Via Google kwam ik bij een Belg terecht, Geert Verschaeve. Geert is een ervaringsdeskundige op het gebied van angsten (www.agorafobie.be) en omgaan hiermee en oplossen van het probleem. Hij legt in totaal 17 MP3 bestanden van gemiddeld 17 minuten uit hoe het systeem lichaam en geest werkt, wat voor invloed deze op elkaar, wat voor invloeden prikkelingen en voeding hebben, etc. Ook gaf hij korte uitleg over HSP.  Na enkele weken merkte ik dat er iets aan het veranderen was in mij. Ik werd rustiger!! Huh?? Wat lukte hem wel en de andere "therapeuten" niet?
Eigenlijk vrij simpel: Hij legde uit hoe overprikkeling in het geheel (in- en extern) voorkomen kan worden, hoe je dat bereikt en hoe je daar mee omgaat. Doordat ik mij al behoorlijk verdiept had in diverse zaken, vielen ineens alle kwartjes op zijn plaats.  Ik leerde daarin dat een ieder een rugzakje heeft maar dat velen deze rugzak over hun hoofd hebben getrokken. Daar word je benauwd van! Zorg ervoor dat het rugzakje op de plaats komt waar deze hoort: Op je rug! En gebruik de ervaringen die in die rugzak zitten ten positieve! Hier wilde ik en hier kon ik wat mee. Dat is een van de redenen dat ik deze blogs schrijf! (-:

Onze huidige maatschappij zit dusdanig in elkaar dat iedereen last heeft van meer prikkels  als vroeger. Mede door de 24 uurs economie, scoren van targets, computers/telefoons, etc. krijgen we meer prikkels als ooit binnen. De meeste mensen gaan hier in mee zonder dagelijks tijd te maken voor zichzelf. Dat tijd maken voor jezelf is één van de sleutelwoorden!! Daar kom ik verderop nog even op terug! Op een gegeven moment, als je dat stramien niet doorbreekt, heb je kans op ziektes/klachten/symptomen, je raakt overspannen, krijgt een burn-out, word onrustig binnen je relatie, je kunt niet meer aarden, etc. etc!! Je gaat naar een dokter/ziekenhuis, er wordt een diagnose gesteld, je krijgt er medicijnen voor, en je kan weer verder. (al dan niet na een periode van rust)
Bij een aantal ziektes kan je een duidelijk oorzaak gevolg bedenken. Als je veel rookt heb je kans op last van je longen, als je veel drinkt heb je kans op alvleesklier of lever problemen, als je onregelmatig werkt heb je verhoogde kans op diverse ziektes, etc.  Afgelopen week stond er overigens een stuk in de krant over mensen die onregelmatige diensten draaien verhoogde kans hebben op chronische ziektes/ontstekingen.  Dat word gelukkig nu erkend. Ik ben er van overtuigd dat je ook binnen die onregelmatigheid invloed hebt op je gezondheid. Al heel simpel in de zin van voeding en rust!

Dan waar ik op terug zou komen: Tijd voor jezelf maken! Veel mensen zeggen dat ze regelmatig tijd voor zichzelf maken in de zin van sport, fietsen, muziek luisteren of maken, tv kijken, in de tuin werken, etc. Dat klopt! Dat is ontspanning, dat is tijd maken voor jezelf! Daar raak je energie in kwijt, dat is gezond, dat is lekker, dat is ontspannen! Maarrrr... je raakt daarmee niet volledig prikkelloos!! Als je bijvoorbeeld Tv kijkt nemen je ogen en oren ontzetten veel prikkels waar, als het spannend is komen er diverse hormonen vrij en veroorzaakt spanning, etc. Dat geld dus ook voor andere, sportieve, recreatieve en ontspannende activiteiten. Voor de duidelijkheid: deze activiteiten hebben zeer zeker hun mooie en goede functie!!!
Prikkelloos raak je pas als je echt gaat relaxen. De ene noemt het relaxen, de ander mediteren. De benaming is niet interessant, de functie wel! Als je je ogen dicht hebt, een ontspannen muziekje op je koptelefoon hebt en je concentreert op alleen je ademhaling of op je tenen dan ben je 80% van je (omgevings)prikkels kwijt! Men denkt vaak dat ontspanningstherapie, meditatie, yoga, etc zweverig is en voor personen met geitenwollen sokken bedoeld is... Eerlijkheidshalve: zo dacht ik er vroeger ook over! Echter heb ik geleerd dat, in het bijzonder, juist die tijd voor jezelf een groot verschil kan maken! Voorheen had ik echt wel de denkwijze en gedragingen van iemand met ADHD ((snel afgeleid, chaotisch, beelddenker waarbij verleden/heden/toekomst voorbij flitsten, etc.) Daarnaast had ik dus last van irreële angsten. Door het aanpassen van denk- en leefwijze veranderde ontzettend veel!! De irreële angsten gingen weg en mijn persoon werd ook anders! Meer gecontroleerd, beter geordend, meer rust, voelde me sterker als persoon, ben behoorlijk minder vaak ziek, etc. Niet alleen ik, maar mijn hele gezin kwam uit een sociaal isolement. Er werd bijvoorbeeld altijd rekening gehouden dat de vakantie niet te ver weg was. Het mooie van deze verandering was dus ook dat ik mijn gezin hierin mee trok. En dat "alleen maar" omdat ik handvaten had gekregen om mijn overprikkeling weg te halen door een relatief kleine verandering in leef- en denkwijze! (-:

Uiteraard hoop ik dat je ook deze blog weer met veel plezier hebt gelezen!  Tot het volgende blog! (-:
Met een positieve groet, Rob Buizer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten