Ik
vond dat het weer tijd werd voor een nieuwe blog, dus bij deze! (-; Sinds het
schrijven van mijn laatste blog heb ik niet stil gezeten. Zo ben ik, en zijn
ondertussen ook meerdere mensen, bezig met een project aan het opstarten voor
training, advies en coaching voor jongeren met “een stempel” (en de ouders van
deze kinderen), werken vanuit talent en werken vanuit eigen kracht. Voeding zal
daarin ook een belangrijk onderdeel zijn. Eigenlijk is dit project mede
ontstaan naar aanleiding van de reacties die ik kreeg op m’n blogs. Zowel
vanuit de dominante wetenschap (psychologen, psychiaters, gedrags-wetenschappers)
als de niet dominante wetenschap (HSP coaches, reiki en yoga docenten, e.d.)
maar ook leraren en ervaringsdeskundigen reageerden op de blogs en zagen
dat er een gapend gat zat en zit tussen de hulp die nodig is en de hulp die geboden
wordt. Dat vond ik zelf zeer bijzonder om te zien dat vanuit alle disciplines
zeer positieve reacties kwamen. De basis van het hele verhaal is
eigenlijk heel simpel: werken vanuit de mensenmens basis. Dat is
kennelijk wat nodig is in de huidige maatschappij!
Op
zich dan ook wel logisch dat er nu door steeds meer mensen gekeken wordt naar
andere zaken als alleen wat de dominante wetenschap ons voorhoudt en wat de
maatschappij ons oplegt. Autonoom gedrag zit namelijk in onze genen en
komt steeds meer naar buiten. Ook moeite hebben aan autoriteit en/of
machtsmisbruik ligt hieraan ten grondslag. Laten dat nu net eigenschappen
in het kwadraat zijn van HSP’s! De mensen veranderen, de maatschappij verandert.
Je ziet het overal. Bij jongeren, binnen gezinnen, binnen de maatschappij, binnen culturen, binnen bedrijven etc…. Er is een grote omslag gaande in het hele systeem.
Mensen willen zichzelf ontwikkelen, mensen willen ‘echt’, snakken naar
authenticiteit en autonomiteit, zijn de graaicultuur zat, gaan vrijer denken en
mensen (willen) zich vrijer gaan voelen op basis van openheid, eerlijkheid en
transparantie. Steeds meer willen mensen zichzelf kunnen zijn zonder dat ze
maatschappelijk dingen worden opgelegd. Want laten we eerlijk zijn: De
verwetenschappelijking, bemoeizucht van overheden, regelgeving en protocollen
zijn volledig doorgeslagen.
Je
ziet dat de afgelopen jaren veel zaken veranderd zijn en nog steeds aan het
veranderen zijn binnen de huidige systemen en maatschappij zoals:
• Grote bonussen bij bankdirecteuren
worden niet meer geaccepteerd;
• Directeuren van woningbouwverenigingen
die aan zelfverrijking deden en wanbeleid
voerden vallen door de mand;
voerden vallen door de mand;
• Mensen op hoge posities worden steeds
vaker uit hun functie gezet omdat ze betrokken
zijn/waren bij fraude, graaien, en andere witte boordencriminaliteit;
zijn/waren bij fraude, graaien, en andere witte boordencriminaliteit;
• Bedrijfsstructuren veranderen waardoor
bedrijven die een oude werkwijze hanteren
failliet gaan;
failliet gaan;
• Er komen steeds meer stemmen en vragen
om het huidige onderwijssysteem aan te
passen omdat het huidige niet meer voldoet;
passen omdat het huidige niet meer voldoet;
• Er komt steeds meer naar buiten over
wantoestanden en verstrengelingen binnen
farmaceutische industrie en de voedingsindustrie;
farmaceutische industrie en de voedingsindustrie;
• Dominante wetenschap en niet dominante
wetenschap komen steeds vaker samen.
Als je
kijkt naar de economische crisis, werd dit, zeker in het begin, gezien als een
verschrikking. Immers alle zekerheden lagen op hun gat, geld werd minder waard,
er kwamen ontslaggolven, bedrijven gingen failliet en banken vielen om.
Wat een ellende allemaal! Ik stel toch steeds weer de vraag: Is dat ook
zo?
De
positieve kant ervan is namelijk dat de enorme zeepbel uiteen is gespat. De
zeepbel van hebben hebben hebben en ik ik ik, geld geld geld en meer meer
meer.. Ego’s beginnen hun macht te verliezen en mensenmensen komen steeds meer
op de voorgrond. Het is dus kennelijk tijd voor een nieuwe maatschappij! De
behoeften van mensen en de situaties zijn verschoven. In het boek “ De
Ontkooiing” van Hans Peter Roel, wordt door hem heel mooi weergegeven hoe dit
systeem de afgelopen jaren verlopen is.
Wat
heeft dit nou allemaal te maken met de HSP jongeren? Nou, eigenlijk heel veel!
We zitten midden in de overgang naar het nieuwe tijdperk, namelijk het
inspiratietijdperk. Onze jongeren zijn een ontzettend belangrijk onderdeel
hierin! We zijn van industriële tijdperk, via het informatietijdperk naar het
inspiratietijdperk gegaan. Steve Jobs, van Apple, was een van de voorbeelden
hiervan. Hij mediteerde meerdere keren op een dag om tot zichzelf te komen…met
briljante ideeën als gevolg. Hij had de overtuiging, maar ook de ervaring, dat
tijdens deze meditaties de meest briljante ideeën ontstonden. Als je 15 jaar
geleden bij een willekeurig bedrijf een verzoek zou doen dat je een of twee
keer op een dag zou willen mediteren werd je vreemd aangekeken en liep je grote
kans dat je ontslagen werd. De nieuwe bedrijven kijken hier anders tegenaan en
sommige hebben tegenwoordig zelfs meditatieruimtes. Vroeger werd personeel als
kostenpost gezien en hadden de bazen en managers het voor het zeggen. Die denk-
en werkwijze is de afgelopen tijd steeds meer gekanteld. De werkgever ziet
steeds meer de waarde van hun personeel en snappen dat bijvoorbeeld meditatie
kan bijdragen aan enorme creatieve en innovatieve ideeën. Deze creatieve
en innovatieve ideeën zijn de toekomst van het bedrijf. Dat is ook de reden dat
veel bedrijven die niet mee gaan met hun tijd een grote kans zullen lopen om te
verdwijnen. Het verschil tussen de dino’s en de dolfijnen…Dit zijn
allemaal voorbeelden waaraan je kunt zien dat de maatschappij ontzettend aan
het veranderen is.
De
afgelopen 40 jaar is het bewustzijn van mensen enorm vergoot/verruimd. Ik heb
hier in mijn eerdere blogs al uitleg over gegeven wat daar mogelijk (mede)
oorzaken van waren. De jongeren van nu, in het bijzonder de HSP’s zijn bij uitstek
in te zetten binnen het inspiratietijdperk ,echter moet zij hier wel (deels) op
gestuurd worden!
Het
kantelen zie je namelijk ook in het onderwijs. Er komt steeds meer roep naar
een nieuwe vorm van onderwijs. Op dit moment is het onderwijs in grote lijnen
nog steeds dusdanig ingesteld dat kinderen vanaf de peuterschool
geconditioneerd worden om professor te worden. Men moet namelijk goede
opleiding volgen om verder te kunnen komen in deze maatschappij. Alles bij
mind! Leren leren leren! Dit terwijl er vrijwel geen rekening wordt gehouden
met het individu, met de persoon zelf, met persoonlijke ontwikkeling op
gevoelsniveau. Veel van deze jongeren, in het bijzonder HSP’s, lopen vast
binnen dit systeem. Zij willen zichzelf ontwikkelen, zij hebben sterk autonoom
gedrag, zij hebben moeite met autoriteit, zij hebben moeite met de
verwetenschappelijking. Zij worden afgerekend op wat ze niet kunnen of waar ze
minder goed in zijn. Ze zijn druk, sneller afgeleid, zijn soms dyslectisch
of hebben dyscalculie, zitten meer in hun eigen wereld, hebben moeite met
(in het bijzonder autoritaire) docenten…ofwel.. zij krijgen een rugzak en
stempel. Hierbij wordt te weinig of in het geheel niet gekeken waar de talenten
nou eigenlijk liggen! Zonde! Deze talenten hebben wij namelijk hard nodig in
het nieuwe tijdperk!
Dit
zie je overigens ook bij werknemers. Jaarlijks krijg je een
functioneringsgesprek. Hierbij worden veelal de minder sterke kanten benoemd
waar je vaak een training krijgt om deze minder sterke kant te verbeteren.
Hmmmm… draai het eens om! Ga kijken naar de sterke kanten van deze werknemer en
ga die verbeteren! Dat is immers zijn of haar kracht!
De ouders van deze
tijd hebben het, mede door voornoemde veranderingen, best moeilijk en zwaar. Er
is een enorm gat tussen de denk en gevoelswijze van een kind/jongere en wat zij
willen en verwachten, en van wat de ouder(s) hun kind willen overbrengen. Vaak
zit er een stuk schuldgevoel naar hun in wat ze willen afkopen met mooie
kleding, dure telefoon, en dergelijke. Afkopen omdat ouders het gevoel kunnen
hebben dat zij hun kind tekort doen. Tekort doen omdat ze gescheiden zijn,
tekort doen omdat ze veel werken. Ik zie ook vaak dat ouders best sociaal
onhandig zijn met omgaan met Social Media bij hun kind. Zij hebben kennelijk
alle vertrouwen dat hun kind het goed doet en het toch wel beter weet En toch
is er niet zoveel veranderd in de afgelopen tientallen jaren. Het kind wil
gezien worden door zijn of haar ouders en wil liefde voelen en ervaren. Het
kind wil gemeende en echte aandacht en het kind verlangd grenzen! In het laatste
is het vaak de toon die de muziek maakt. Omdenken is hierbij vaak een zeer
handige tool voor ouders! (-:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten